بلا تکلیفی هانیه فرشی شتربان بعد از 7 ماه بازداشتی

بلا تکلیفی هانیه فرشی شتربان بعد از 7 ماه بازداشتی

 

چهارشنبه  ۱۱ اسفند ۱٣٨۹ -  ۲ مارس ۲۰۱۱

 

اؤیرنجی: اتهام هانیه فرشی فعالیت در فیس بوک عنوان شده بود که مصداق اتهاماتی چون «اهانت به مقدسات، ارتباط با بیگانه» قرار گرفته است. این شهروند ۲۸ ساله اهل تبریز هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته است. وی نیز مانند دیگر زندان زن سیاسی در بند متادون زندان اوین در حال حاضر نگهداری می‌شود که فاقد استانداردهای لازم بوده وزندانیان زن سیاسی از حق تماس تلفنی و ملاقات حضوری با خانواده نیز محروم هستنند. استفاده از هوای آزاد نیز در این بند با محدودیت‌های بسیاری همراه است.

شایان ذکر است که عانیه فرشی شتربان یکی از دوستان ائلناز بابازاده می باشد که سال گذشته در خیابان ولیعصر تبریز دستگیر و بعد از شکنجه و تجاوز نیروهای بسیج جان سپرده بود.

زبان، قومیت ـ نژاد و هویت/ دکتر علیرضا اصغرزاده

زبان، قومیت ـ نژاد و هویت/ دکتر علیرضا اصغرزاده

گفتاری در ضرورت مبارزه آنتی راسیستی در ایران

(متن سخنرانی در سمینار حقوق اقوام و ملیت های ایرانی ـ 20 فوریه 2011  ـ تورنتو)

با عرض سلام حضور شما دوستان عزیز و با تشکر از نشریه شهروند به خاطر برگزاری این سمینار.

من امروز صحبت هایم را به عنوان شخصی آغاز می کنم که طرفدار استفاده از ترمینولوژی جدید، پیشرو و مترقی در گفتمان مبارزاتی خلق های ایران، و نیز همه مبارزات مترقی، می باشد. یکی از این ترمها، اصطلاح “مبارزه آنتی راسیستی” است که من نیز به اندازه توانم سعی کرده ام این ترم، به همراه گفتمان و عمل ضدنژادپرستانه، داخل ادبیات مبارزاتی در ایران، و به ویژه در آذربایجان، بشود.
به همین دلیل، مایلم از فرصتی که امروز در اختیارم گذاشته شده، استفاده کنم و ضرورت تقویت گفتمان و عمل آنتی راسیستی در میان خلقهای ایران را، اختصارا  تشریح نمایم. به همین منظور، سخنانم را زیر عنوان چهار بخش اساسی ارائه خواهم داد:
یک ـ  تعریف ساده ای از نژاد و نژادپرستی
دو ـ  موقعیت و اهمیت گفتمان ضدراسیستی در بعد جهانی
سه ـ  موقعیت و اهمیت گفتمان ضدراسیستی در سطح ایران
چهار ـ موقعیت و اهمیت گفتمان ضدراسیستی در سطح محلی و لوکال (در میان خلق های غیر فارس)
سخنانم را با تعریف ساده و مختصری از نژاد و نژادپرستی آغاز می کنم.
به طور کلی، نژاد در رابطه با مشخصات فیزیولوژیکی انسانها تعریف می شود: مثلا رنگ پوست، رنگ موی سر، ویژگی های صورت، شکل و شمایل اندام و غیره.
قومیت و یا اتنیسیتی، اما، در رابطه با مشخصات فرهنگی انسانها تعریف می شود: مثلا زبان، مذهب، آداب و رسوم، سنن، و غیره.
ادامه مطلب ...